Cyfryzacja administracji oznacza załatwianie spraw przez komputer lub telefon, bez wizyty w urzędzie. Fot. Pixabay
Cyfryzacja administracji oznacza załatwianie spraw przez komputer lub telefon, bez wizyty w urzędzie. Fot. Pixabay
Tomasz Wójcik Tomasz Wójcik
180
BLOG

Jak branża finansowa może pomagać rządowi w kontakcie z obywatelami?

Tomasz Wójcik Tomasz Wójcik Finanse Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

Nie na darmo mówi się, że sektor finansowy jest „krwiobiegiem” gospodarki. Branża finansowa ma ogromny wpływ na rozwój każdego kraju, a przy odrobinie politycznej woli może mieć także pomóc w udogodnieniach dla obywateli.

Młody wiek naszej wolnej gospodarki ma swoje zalety – polski sektor finansowy wyszedł obronną ręką z kryzysu w 2008 roku, a bankowość elektroniczna i płatności mobilne rozwinęły się błyskawicznie na tle Europy. Warto zatem zadać pytanie: czy branża finansowa mogłaby ramię w ramię z administracją ułatwić życie obywatelom? 

Profil zaufany w banku

Kiedy zakładamy rachunek w banku, sprawdzane są dokładnie nasze dane, skanowane są dokumenty, a bank ma do nas zawsze aktualny kontakt. Poza tym chętnie korzystamy z bankowości elektronicznej. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard, jesteśmy liderami pod względem korzystania z płatności elektronicznych. Używa ich 83 proc. ankietowanych. W związku z tym wykorzystanie bankowej infrastruktury wydaje się naturalne w cyfryzacji administracji. 

Ważnym momentem w drodze do synergii bankowości i administracji było wprowadzenie Programu 500+ – obywatele składali wnioski za pomocą banków, więc naturalnie doszło do połączenie interesów bankowości i administracji. 

Kluczowy jest profil zaufany, który ma wiele zastosowań w kontakcie z administracją, jednak najpierw trzeba przekonać obywatela do założenia go. Tutaj przychodzi z pomocą miraż z bankowością. Ministerstwo Cyfryzacji chwaliło się, że w niecałe pół roku od umożliwienia zakładania profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną, skorzystało z tego aż 100 tys. osób. 

Banki pracują nad nową metodą weryfikacji tożsamości klientów - będą to robić w trakcie rozmowy wideo. Pierwsze instytucje wdrażają usługę i uruchamiają programy pilotażowe. Chociaż dzisiaj metoda wykorzystania video w weryfikacji tożsamości wydaje się raczej scenariuszem science-fiction, to przy obecnym tempie rozwoju technologii, może być to realne rozwiązanie już w najbliższych latach. 

Ułatwienia dla przedsiębiorców

Do końca 2017 roku resort Anny Streżyńskiej chce wdrożyć 32 nowe usługi. Wszystko mamy załatwiać z użyciem komputera lub telefonu komórkowego – absolutnie bez konieczności wizyty w urzędzie. Wśród zapowiedzi dla przyszłych przedsiębiorców bardzo istotne jest zakładanie działalności gospodarczej w bankowości elektronicznej z wykorzystaniem profilu zaufanego. 

Przedsiębiorcy mają kontakt z urzędami dużo częściej niż obywatele rozliczający się raz do roku z fiskusem. Trudności w relacjach z urzędami są wskazywane przez przedsiębiorców jako jedna z największych przeszkód w prowadzeniu biznesu.

Prawo jazdy w telefonie

Zgodnie z ideą mDokumentów, czyli cyfrowych dokumentów w telefonie, kierowcy w razie kontroli drogowej wystarczy już tylko jedno urządzenie i żadnych papierowych kwitów. W telefonie będziemy mieć prawo jazdy, dowód rejestracyjny i ubezpieczenie.

Z perspektywy instytucji finansowej będzie to doskonała okazja do wykorzystania mobilnego kanału komunikacji – ubezpieczenie trzeba odnawiać, więc instytucje prawdopodobnie będą korzystać aktywniej z kanałów mobilnych do komunikacji z klientem. Posiadanie przez kierowców opłaconych składek jest w interesie wszystkich uczestników ruchu drogowego.


© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Blog o charakterze edukacyjnym, poświęcony różnym formom płatności. Partnerem bloga jest firma Mastercard.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka